Wednesday 6 July 2011

mudah-mudahah Allah beri dia kekuatan

semalam kami di bilik guru dikejutkan dengan berita seorang sahabat yang tidak disangka-sangka telah didiagnosis kegagalan kedua-dua buah pinggangnya.

apa yang mengharukan, sahabat kami ini masih muda dan belum berumahtangga.
 beliau ditahan di wad untuk dipantau dan pemeriksaan lanjut menentukan beliau mesti menjalani rawatan dialisis dengan segera.

di sebalik kesedihan dan kesayuan tatkala rakan-rakan mengunjungi beliau di hospital, saya terfikir sendirian.... ujian yang diturunkan tidak mengenal usia dan latar belakang. seharusnya kita sebagai seorang insan kerdil lagi lemah perlu sentiasa membuat amal dan kebajikan sebagai bekalan di hari mendatang.


sebagai seorang muslim tentunya kita akan sentiasa memanjatkan doa supaya kita sentiasa dilindungi Allah SWT daripada segala penyakit berbahaya mahupun tidak berbahaya.

tatapi sebagai seorang manusia biasa yang diberi nafas untuk hidup di dunia ini..kita mesti sentiasa berikhtiar untuk meneruskan hidup dalam keadaan sihat dan sempurna. mengapa? kita perlu teruskan hidup supaya kita dapat beramal dan berjihad ke jalanNya. supaya kita dapat membuat kebajikan kepada yang memerlukan. supaya kita dapat berdakwah dan menyebarkan kebaikan di dunia sebagai bekalan di akhirat.
oleh itu..... kita mestilah membuat pemeriksaan kesihatan dengan segera bagi memastikan kondisi kita sempurna. agar dapat kita terus menyumbang bakti kepada masyarakat. atau paling tidak sekurang-kurangnya dapatlah kita berdoa untuk kesejahteraan orang2 di sekeliling kita.

doa saya buat Ustazah Rusilawati , semoga beliau sentiasa dilindungi Allah SWT. diberi kesembuhan , dan dapat meneruskan kehidupan seperti sedia kala. Amin.

No comments:

Post a Comment