Saturday 9 July 2011

HITAM ITU MENAWAN

sejak kami mula menjalankan renovasi kediaman baru yang kuncinya kami dah terima lebih setahun yang lalu, setiap hujung minggu banyak kami gunakan untuk survey segala jenis kelengkapan dan keperluan sebuah rumah baru. 

antaranya ialah jeriji besi, lampu, sofa, set bilik tidur, langsir, jubin lantai dan bermacam-macam lagilah. semua perkara ini memerlukan ketelitian dan masa yang diperuntukkan pun buakn sedikit.

misalnya kerja "mensurvey" jubin lantai telah bermula sejak hampir dua bulan yang lalu. kebetulan suami seorang yang sangat teliti dan mementingkan kesempurnaan. tentunya sangat berbeza dengan saya yang tidak begitu memerlukan masa yang lama dalam membuat pilihan. ( persetujuan untuk memilih lelaki ini sebagai teman hidup pun saya ambik masa beberapa hari atau beberapaa jam je kot..hehehe).

semalam, saya anggap hari yang sangat memuaskan hati kerana setelah sejak sekian lama memilih jubin lantai dari satu gedung ke gedung yang lain (rasanya seluruh gedung jubin lantai di bandar ini telah kami jelajahi)...... akhirnya kami membuat  keputusan dan memilih jubin yang kami suka. beberapa jam juga kami menghabiskan masa untuk menetukan jubin pilihan hati untuk memenuhi citarasa ruang dapur kering dan basah, dan bahagian patio di sebelah kiri rumah.

ini lah hasil pilihan kami :
                 ni tiles utk dinding laundry room.. murah giler rm 0.99 , brand cotto 

 tiles untuk lantai laundry room.. katanya antislip. permukaannya memang kesat dan kasar.

                                                     tiles untuk patio tepi rumah

                                                             tiles untuk dry kitchen

         wall tiles untuk wet kitchen.. harganya sgt murah.. serendah rm1.25/pc.. brand cotto

               floor tiles utk wet kitchen, kaler hitam legam.... betul ke keputusan saya ni?

haaaa.... itulah semua jenis2 jubin untuk kerja-kerja renovasi rumah kami. ok tak.... 
tapikan.. bila dah buat bayaran dan balik rumah... suami saya mula risau memikirkan jubin hitam untuk dapur basah yg kamim pilih. kebetulan ada seorang saudara yang pakar dalam hiasan dalaman ini memberi komen "dapur nampak sempit" jika guna konsep gelap (apa lagi kalau hitam). 

terpaksa laa saya google dan cari design dapur yang menggunakan konsep hitam.
sebenarnya tak salah menggunakan konsep hitam. nampak laa lain dari yang lain sket kan?  lagipun jika kita memilih lantai berwarna hitam dan table top dari warna yang sama, mungkin kita boleh bereksperimen dengan warna putih atau grey bagi pintu kabinet dan jubin dinding...
saya rasa pilihan saya ini tidak salah. saya akan terus mencuba meyakinkan suami saya sehingga dia tidak tertekan lagi dengan persoalan lantai warna hitam. (lagipun, jubin tu dia jual dengan harga tawaran murah, sebarang pertukaran atau pulang balik tidak dibenarkan).. wah, kalau begini, saya mesti yakinkan suami saya bahawa hitam itu menawan... hehehehe.. (macam dia pilih isteri.. walaupun mungkin menetapkan syarat hendak memiliki isteri berkulit putih, tapi akhirnya dia mendapat isteri yang berkulit hitam manis... kwang3)....

No comments:

Post a Comment